Nejčastější otázky spojené s havarijním pojištěním

Osobní automobil je dnes již běžnou součástí každé domácnosti. Auto ale nepřináší jen radost plynoucí ze svobody pohybu, jsou s ním také spojené určité povinnosti. Jedna z nich je dokonce daná zákonem a to je uzavření pojištění odpovědnosti z provozu vozidla – jinak známé jako povinné ručení. Ke krytí škod na vlastním autě  zase slouží havarijní pojištění. Pro řadu lidí je ale rozdíl mezi povinným ručením a havarijním pojištěním stále velkou neznámou. Čím se liší a jaké jsou nejčastější otázky spojené s havarijním pojištěním?

Jaký je rozdíl mezi povinným ručením a havarijním pojištěním

Jak je už z názvu patrné, povinné ručení je skutečně povinná pojistka k vašemu autu. Jednoduše řečeno, pokud způsobíte svým vozidlem škodu někomu jinému, z této pojistky se poškozené osobě proplatí náklady, které touto nehodou vznikly. Havarijní pojištění je dobrovolné a v případě nehody jsou peníze vypláceny vám i přes skutečnost, že jste viníkem celé situace. Havarijní pojištění si můžete sjednat v různých variantách. Varianta, která kryje všechna pojistitelná rizika, se v pojišťovací hantýrce nazývá „all risk“. Většina pojišťoven však nabízí havarijní pojištění v různých balíčcích, kde je možné si pojištění poskládat tak, aby plně vyhovovalo konkrétním potřebám.

Způsobů, jak získat nejlevnější havarijní pojištění, je celá řada. Trendem posledních let je sjednávání pojištění telefonicky nebo online. Při srovnání nabídky s konkurencí hrají důležitou roli srovnávače, které v jeden okamžik srovnají několik nabídek. Na srovnávači Klik.cz můžete do minuty porovnat nabídky deseti pojišťoven a zvolit si produkt, který nejlépe splní vaše potřeby. Nejdůležitější je, jakou spoluúčast zvolíte a jaká rizika si pojistíte. Spoluúčast je částka, kterou budete v případě škodní události platit a podílet se tak na škodě s pojišťovnou. Čím vyšší spoluúčast zvolíte, tím nižší cena pojištění.

Zjistil jsem ze srovnání, že platím moc

Smlouvu se stávající pojišťovnou můžete vypovědět a pojistku si změnit tak, aby vám vyhovovala. Pozor však na to, že ne vždy je možné smlouvu se stávající pojišťovnou vypovědět – standardně se totiž výpověď posílá a ze strany pojišťovny přijímá na konci pojistného období. Nezapomeňte, že výpověď havarijního pojištění musí obsahovat jméno, adresu a rodné číslo (nebo IČO v případě organizace) pojistníka, tedy osoby, která uzavírala pojištění. Budete potřebovat i číslo pojistné smlouvy a důvod výpovědi.

Jak se liší havarijní pojištění na nový a starý vůz

Pojišťujete-li starý vůz, bude po vás pojišťovna požadovat doložení stavu vozidla v okamžiku sjednání. Způsoby se liší podle pojišťovny. U některých pojišťoven stačí zaslat přímo na Klik.cz fotografie vozu. U jiných pojišťoven se musíte dostavit na bezplatnou prohlídku vozu, která trvá zhruba patnáct minut. Nic pochopitelně neplatíte, prohlídku za vás hradí pojišťovna.

U nového vozu musíte doložit dokumentaci vztahující se k nákupu vozidla. Opět se podmínky liší podle pojišťovny, ale v tomto případě na žádnou prohlídku nemusíte. Sjednání havarijního pojištění pro nový vůz je tak o něco málo snadnější než sjednání pro vůz starší.